Ensenyament
Un manifest en defensa del dret al coneixement en el sistema educatiu aplega prop d'un miler de signatures de professionals
11/05/2021 Educació
Un manifest en defensa del dret al coneixement en el sistema educatiu aplega prop d'un miler de signatures de professionals Un manifest en defensa del dret al coneixement en el sistema educatiu aplega prop d'un miler de signatures de professionals

El passat abril, el Seminari Ítaca d’Educació Crítica ha impulsat un Manifest per una Educació al Servei de les Persones, del Saber i de la Cultura . En pocs dies, el text ha obtingut prop d’un miler d’adhesions i ha comptat amb la signatura de persones de prestigi reconegut en el camp de l’educació, la cultura, la ciència, l’activisme social i el món acadèmic, tal com es pot consultar aquí

El manifest es mostra crític amb la deriva que està experimentant l’educació a partir d’una manera particular d’entendre la innovació educativa i l’extensió de l’ensenyament competencial, que són línies pedagògiques que compten amb el suport entusiasta de l’administració educativa, fundacions relacionades amb empreses financeres i amb la cobertura recurrent d'alguns mitjans de comunicació. Entre altres objectius, els canvis proposats implicarien la devaluació del coneixement, la implementació de metodologies sense evidència científica ni indicadors contrastats, la proposta d’un batxillerat competencial o la desaparició de la selectivitat. Aquests canvis semblen respondre, tal com denuncia el manifest, a les propostes en matèries educatives d’organismes europeus i internacionals al servei de determinats interessos econòmics, que s’estan fent al marge de la comunitat educativa i poden potenciar encara més les desigualtats socials i d'oportunitats.

Aquest text, per contra, proposa una educació fonamentada en evidències científiques  i té com a objectiu la democratització del saber i la cultura, i el foment de la llibertat de pensament, la igualtat i la solidaritat.

En els propers dies es preveu una presentació pública i el lliurament de les signatures als responsables de les polítiques educatives del país.