Coratge o mort: el Delta del Llobregat en la seva darrera hora

L’obertura d’expedient sancionador per part de la Comissió europea contra l’Estat espanyol pel deteriorament dels espais naturals del Delta del Llobregat són la culminació d’una història de dècades d’irresponsabilitat política i deixadesa de les administracions, especialment l’estatal i l’autonòmica, sense oblidar la voracitat urbanística dels ajuntaments.

El Delta del Llobregat, avui, està en un 60 % sota el ciment, quan històricament havia estat durant segles una zona natural humida i un espai agrari. El seu gran defecte ha estat la proximitat a Barcelona: se l’ha tractat com el “pati del darrere” de Barcelona, on s’hi han posat la majoria de macroinfraestructures a nivell de ciutat i de país, sacrificant bona part del territori.

Davant l’anunci vague i inconcret del Conseller de Territori Damià Calvet de fer “millores” al Delta del Llobregat, Ecologistes en Acció denuncia la poca credibilitat d’un govern que no ha fet absolutament res pel territori deltaic en 10 anys, tant sols retallar en la seva aportació al Consorci.

La complexitat de la problemàtica d’aquest territori requereix d’un compromís potent de totes les administracions en diversos àmbits, i la voluntat ferma de fer un canvi de 180 graus en la visió del Baix Llobregat com un territori que es pot sacrificar en pro del dogma del creixement continu que sobretot s’ha traduït en l’enriquiment de les elits econòmiques del país i la degradació de l’entorn natural i les condicions de vida de la població. Les actuacions urgents haurien d’abastar, segons els ecologistes, com a mínim els següents àmbits:

Urbanisme i mobilitat

  • Desqualificar com a urbanitzables o urbans no consolidats tots els terrenys assenyalats al mapa de SOS Baix Llobregat, singularment a Gavà, Viladecans, Sant Boi, El Prat, Cornellà i l’Hospitalet.
  • Modificar el planejament urbanístic (Pla General Metropolità, Pla Director Metropolità) i territorial (Pla Territorial Parcial de la Regió Metropolitana) per consolidar aquesta protecció urbanística.
  • Desplegar mesures contundents de millora del transport públic (increment de freqüències i horaris de Rodalies i FGC, desdoblament de la línia de RENFE de Sants a Castelldefels) i de limitacions estrictes a la mobilitat rodada a través de mesures com el peatge urbà i la reducció de velocitat i de l’espai a la via pública per als cotxes privats.

Espais protegits

  • Ampliar la ZEPA i ZEC del Delta del Llobregat incorporant tota la IBA (Zona Important per als Ocells), des de Castelldefels fins a Molins de Rei.
  • Efectuar la gestió integrada del territori agrícola i natural a través de la declaració de Parc Natural.
  • Aprovar el Pla Especial que porta més de 10 anys “en estudi” per establir la normativa dels espais protegits del Delta.
  • Planificar accions de restauració dels ecosistemes humits, eliminant les espècies exòtiques invasores (carpa, tortuga de Florida, etc.) i afavorint nous punts d’aigua al llarg del delta.

Caça irregular

  • Acabar immediatament amb la greu irregularitat que suposa que en un entorn declarat com a “zona d’exclusió de caça”, a l’actualitat s’hi pugui caçar durant tot l’any, més que en qualsevol Àrea Privada de Caça, sota l’excusa dels danys a l’agricultura.
  • Establir mesures de gestió: prevenció i compensació, per les possibles pèrdues dels pagesos a causa de les espècies salvatges.

Aigua

Actuació urgent per millorar la qualitat de l’aigua del riu, les rieres i les corredores de rec:

  • Accions coordinades amb els municipis per a establir la xarxa separativa d’aigües residuals que vagin a depuradora, mentre les pluvials van a curs fluvial.
  • Descanalització i renaturalització de les rieres en tot el seu recorregut per la zona agrícola i natural.
  • Impuls a la transició agrícola cap a models ecològics, sense aportació d’agroquímics sintètics.

Grans infraestructures

  • Descartar totalment l’ampliació del Port i l’Aeroport.
  • Planificar els escenaris d’adaptació al canvi climàtic sobre la costa i preveure actuacions de retirada o reducció d’infraestructures que suposin un agreujament dels efectes de canvi climàtic o es vegin amenaçades per aquest.