La Intersindical-CSC denuncia el Departament d’Educació a Inspecció de Treball per la manca d’un Pla de prevenció Covid a les oposicions docents

El secretari general i diversos delegats de prevenció de riscos laborals del sindicat han tramitat la denúncia a Inspecció de Treball després de constatar mancances i incompliments en matèria de prevenció i de salut en les oposicions docents

07/10/2020 Educació
La Intersindical-CSC vam sol·licitar el juliol passat en Mesa Sectorial que el Departament d’Educació elaborés un pla de prevenció per a les oposicions docents per tal de protegir els drets i la salut de tribunals i aspirants, i no s’ha fet. En aquell moment ja pensàvem que anar a reacció era una mala idea, que sempre ha de ser prioritària la prevenció, però la nostra sol·licitud es va rebutjar, malgrat que era evident que hi hauria casos positius i confinats i que la pandèmia continuaria ben vigent.

No entenem que el Departament no hagi presentat, ni que fos a última hora, veient la situació del moment, un pla de prevenció complet, adequat i adaptable als diferents centres educatius on es realitzen les proves de selecció. Només es van publicar unes instruccions sense haver estat presentades i debatudes amb la part social, saltant-se la normativa i sense haver estat aprovades ni pel Departament de Salut ni pel PROCICAT.

Els últims mesos el Departament d’Educació ha ignorat sistemàticament els representants dels treballadors i de les treballadores. No és acceptable que el Departament d’Educació gaudeixi d’impunitat per actuar de manera imprudent i jugant amb la salut de les persones participants del procés selectiu.

El dia 3 de setembre vam sol·licitar que si el Departament d’Educació no era capaç d’elaborar un pla de prevenció per a la data prevista de l’inici del procés d’oposició, es retardés fins que estigués a punt i hagués estat avalat pel Departament de Salut o el PROCICAT. En cas contrari, vam anunciar que denunciaríem aquest procés d’oposicions a Inspecció de Treball.

Per això avui hem tramitat aquesta denúncia que gira entorn els eixos següents:

Es va iniciar el procés selectiu en plena pandèmia sense haver-hi un Pla de Prevenció i sense haver obtingut el vistiplau del Departament de Salut o del PROCICAT.
Es deixa la decisió de prendre les mesures oportunes en mans de les comissions de selecció, un fet que dona lloc a l’arbitrarietat i a greuges comparatius entre aspirants, trencant el principi d’igualtat.
No hi ha cap d’instrucció o informació oficial en la qual s’especifiqui com procedir o els terminis màxims per a poder realitzar les proves en cas d’haver d’estar confinat durant el procés.
No està prevista cap solució en cas d’haver de confinar els tribunals o d’haver de tancar els centres docents on es realitzen les proves per brots.
També reflectim, en la denúncia, les mancances en la neteja i desinfecció i en la provisió de màscares adequades.

Amb tota la informació analitzada i recollida constatem que el Departament d’Educació incompleix diversos articles de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.

No demanem cap mesura cautelar relacionada amb la suspensió o l’ajornament del procés perquè aturar-lo a meitat perjudicaria els opositors, però sí que hem de denunciar que aquesta mancança posa en risc els treballadors dels tribunals, del personal PAS que faciliten aquestes proves i crea possibles greuges en els aspirants.

Reiterem, com ja vam anunciar els primers dies de setembre, que, si cal, ajudarem els aspirants que vegin vulnerats els seus drets o que observin qualsevol mena de greuge o irregularitat a presentar una impugnació com a sistema d’autodefensa.

Per últim, recordem que des de la Intersindical-CSC Educació considerem que l’actual sistema d’oposicions docents ja és, de per si, un procés opac, poc pedagògic i que obre la porta a injustícies i greuges importants, i per això com a sindicat estem en contra d’aquest sistema d’accés a la funció pública docent i defensem que cal implantar un procés just, transparent i pedagògic que permeti als interins d’estabilitzar la seva plaça a l’educació pública.