Comunicat d'Ítaca de suport a les resolucions emeses pel Foro de Sao Paulo de Colòmbia
Des d’Ítaca, Organització Internacionalista dels Països Catalans, davant l’agudització d’una nova era reaccionària al continent llatinoamericà, on gran part de les oligarquies nacionals i les empreses multinacionals pretenen recuperar beneficis a costa del desmantellament de programes socials i de sobirania nacional, en la seva lògica de l’acumulació capitalista; davant l’agudització de la intervenció imperialista del govern dels Estats Units a través d’ingerències civils i militars; davant el paper de la Unió Europea amb un important pes de l’Estat espanyol en les agressions pels beneficis empresarials; saludem i volem mostrar el nostre reconeixement a les declaracions emeses en el XXIV Fòrum de Sao Paulo dels passats 15, 16 i 17 de juliol de 2018.

El Fòrum de Sao Paulo (FSP) és el principal espai de partits i moviments socials i polítics d'esquerra de l'Amèrica Llatina i el Carib. Neix l'any 1990 arran de la Trobada de Partits i Organitzacions Polítiques d'Esquerra d'Amèrica Llatina i el Carib, de la mà del Partit dels Treballadors (PT) del Brasil, esdevenint un espai de convergència, debat i acció conjunta. En la seva àmplia agenda el FSP ha realitzat anàlisi profundes sobre: la crisi capitalista mundial i el seu impacte a l'Amèrica LLatina i el Carib; les noves formes de dominació política, econòmica, social i cultural de l'imperialisme, amb émfasi en l'imperialisme dels EUA i la seva projecció cap a la regió llatinoamericana; l'increment de les agressions, ocupacions i bases militars estrangeres; la lluita contra el colonialisme; la construcció de nous paradigmes alliberadors; el foment de la integració, la cooperació i la concertació llatinoamericana i caribenya; i la solidaritat amb les lluites dels seus membres, així com les lluites d'aquelles forces polítiques i socials d'altres indrets amb víncles de solidaritat.

Durant els seus 26 anys d'existència acumula 21 Trobades i diferents reunions anuals dels seus grups de treball i estudi, l'organització de Conferències, seminaris, tallers sobre les diferents temàtiques anteriorment mencionades, la celebració d'intercanvis amb forces polítiques i socials de Nordamèrica, Europa, Àsia, Àfrica i Orient Mitjà, a més d'una participació activa en les Trobades del Fòrum Social Mundial, el Fòrum Social de les Amèriques i el Fòrum Social Europeu.

Des de la nostra més sentida  Solidaritat Internacionalista, volem fer èmfasi en les declaracions emeses per part de les nostres germanes i germans llatinoamericanes de la Pàtria Grande, durant el  XXIV del Forum de Sao Paulo en especial al comunicat emès davant dels darrers successos a Nicaragua, la declaració en suport al dret a l'autodeterminació de Catalunya i les declaracions finals del Fòrum.

ÍTACA, Organització Internacionalista dels Països Catalans

Països Catalans, 29 de juliol de 2018