#Novullpagar
La insubmissió als peatges s'estén

La iniciativa #novullpagar s'ha escampat com una taca d'oli per la xarxa i centenars de conductors s'han sumat a l'acte de desobediència

20/04/2012 Drets i Llibertats
Cada cop més conductors catalans pugen al carro de la insubmissió als peatges que va començar amb l'anècdota difosa per Llibertat.cat d'un conductor insubmís que va penjar el vídeo de la seva acció al Youtube. A partir d'aquí, cada dia més persones es neguen a pagar i el degoteig de vídeos és constant.

La iniciativa #novullpagar s'ha estès com una taca d'oli per la xarxa amb prop de 7.000 seguidors al grup de Facebook "Prou peatges. No volem pagar" i més de 96.000 a "No als peatges de Catalunya. N'estem farts".

També els càrrecs polítics

Un acte de desobediència que ha arribat a l'àmbit polític. El diputat Uriel Bertran de SI i el regidor i conseller comarcal gironí Jordi Navarro han fet el mateix. Bertran va difondre el vídeo per la xarxa i va denunciar Abertis per tenir-lo retingut durant tres quarts d'hora al peatge de Vilassar.

De la seva banda, Navarro, que s'ha negat aquest divendres a pagar un peatge de l'AP-7 pròxim a Girona convertint-se en el primer càrrec públic gironí a fer pública la seva acció. Navarro considera que la situació és "insostenible i injusta".

La CUP assegura que la campanya és una bona mesura de pressió per posar a fi a una situació que "entre el dèficit d'infraestructures, l'espoli fiscal i l'excés en el cobrament de peatges en comparació amb altres zones de l'estat espanyol" converteixen l'adhesió a aquesta iniciativa "gairebé en una obligació". Així, la formació ha animat els ciutadans a secundar la campanya #novullpagar "per mostrar el descontentament ciutadà" i exigir solucions davant del que ha esvingut "un autèntic robatori i falta de respecte al poble català".

Aquesta setmana el Consell Comarcal del Gironès ha aprovat una moció de la CUP que demana la gratuïtat d'alguns trams de l'AP-7 mentre l'N-II no sigui desdoblada.

Abertis s'enriqueix per un servei amortitzat amb escreix

Els centenars de ciutadans d'arreu del país que estan secundant la iniciativa, farts de pagar quantitats altes per circular per carretera, i ha desbordat tant les autoritats com l'empresa Abertis, que té la concessió de les vies i l'explotació dels peatges.

Es dóna el cas, però, que Abertis, un gagent empresarial controlat per La Caixa, ostenta el monopoli gairebé exclusiu d'unes vies de pagament que han estat amortitzades amb escreix, tal com es desprèn d'un informe de Mèdia.cat en què s'aprofundeix en el greuge envers Espanya que Catalunya arrossega des del franquisme.

L'anàlisi conclou que "qualsevol càlcul que es faci porta a la conclusiió palpable que a hores d'ara les empreses concessionàries han recaptat, amb pròrrogues incloses, molt per damunt de la inversió inicial que els va suposar la carretera".

Guia legal per no pagar peatges

1- Només t'has d'identificar davant d'un agent de la autoritat que t'ho requereixi (Mossos d'Esquadra) per tant si els treballadors de l'autopista et demanen el DNI, nega-t'hi.

2- No voler pagar un peatge no és cap infracció administrativa ni penal, per tant no et poden obligar a fer-ho. Els Mossos d'Esquadra no poden retindre't a la barrera ni imposar-te una multa perquè no pagar el peatge no és cap infracció administrativa segons el Reglament General de Circulació.

3- Els empleats de l'autopista que intentin retindre't o bloquejar-te a la barrera estan cometent un delicte penal de detenció il·legal castigat amb multa de 3 a 6 sis mesos segons l'article 163.4 del Codi penal espanyol si ho comuniquen a l'autoritat pública. En cas que et retinguin per coaccionar-te a pagar sense presència policial estan cometent 2 delictes: coaccions (castigat amb la pena de presó de 6 mesos a 3 anys o de multa de 12 a 24 mesos segons l'article 172.1 del Codi penal espanyol) i detenció il·legal (castigat amb la pena de 4 a 6 anys de presó segons l'article 163.1 del Codi penal espanyol).

Si et trobes en aquesta situació truca immediatament al 112 o al 088 i comunica la situació perquè els Mossos d'Esquadra t'assisteixin i procedeixin a identificar l'empleat de l'autopista que ha comès aquests delictes en contra teva per poder-lo denunciar.