Benimaclet Viu impulsa una Universitat Lliure per "compartir i construir coneixement"

La plataforma veïnal Benimaclet Viu ha posat en marxa la Universitat Lliure de Benimaclet, un projecte de creació i intercanvi de coneixements i formació per "compartir i construir coneixement".
 

La iniciativa es presenta al públic aquest dijous 2 de desembre a les set de la vesprada a l'Institut Ferrer i Guàrdia d'aquest barri de València. La presentació comptarà amb la presència de Jaume Martínez Bonafé, professor del Departament de Didàctica de la Universitat de València, i membres de la Xarxa d'Universitats Lliures.

29/11/2010 22:49 Cultura

La Universitat Lliure naix com una institució al servei dels ciutadans i ciutadanes de Benimaclet i com a ferramenta de col·laboració, debat i formació de les diferents entitats i persones que hi participen.

El projecte pretén afavorir l'intercanvi de coneixements entre els ciutadans i ciutadanes fora de les institucions oficials des de l'acció voluntària i l'interés per aprendre. Els impulsors consideren que cal construir coneixement crític i antihegemònic des de la participació ciutadana ja que la societat actual es troba dominada cada vegada més pel pensament únic que impedeix la visualització de possibles alternatives. Així mateix, considera que l'educació i els coneixements tendeixen a la mercantilització i a reflectir només els interessos de la ideologia dominant, i que determinades àrees de coneixements i idees queden fora de les institucions oficials.

En aquest sentit, el projecte vol recuperar l'esperit dels Ateneus Obrers de principis del segle XX i de tots els espais de formació creats fora de les institucions formals desenvolupats des d'aleshores en la lluita per una societat més justa, on el pobles i les persones puguen ser protagonistes de la seua pròpia història.

Quant a continguts, el plantejament vol anar des d'allò més quotidià a anàlisis de caràcter més global que expliquen la realitat i ajuden a transformar-la. A més, se servirà de les noves tecnologies de la informació, malgrat que també poden ser instrument d'alienació i de difusió del pensament hegemònic.

Els impulsors reivindiquen les universitats lliures en un moment històric en que la universitat tendeix a la privatització i a donar preeminència a les qüestions tècniques sobre les ideològiques i polítiques.