Harmonies de lluita, març 2010

Harmonies de lluita, març 2010

En el quinzè aniversari que Ovidi Montllor marxà de vacances, els actes de memòria a la seva obra s'estan repetint per tot el territori. Si el febrer l'AJCdT celebraven unes jornades al Camp de Túria, aquest març el SEPC ha organitzat unes activitats i un concert a la Universitat de València amb molt d'èxit.

02/04/2010 17:04 Harmonies de lluita

Mentrestant, Brams continua la seva gira amb més èxit que mai, tant pel gaudi dels espectadors com pels mateixos components del grup. I els At versaris també xalen i fan xalar amb la seva proposta amb Asstrio, fet que els ha dut fins i tot als Estats Units d'Amèrica.

Un cop acabat un intens Barnassants, encara queda el darrer concert del segon cicle Expressió Directa que munta el setmanari Directa, precisament amb l'espectacle Per principis elegants. La Xarxa Jove de la Safor convocat el Circuit Calaix Jove, un concurs itinerant de grups de grups musicals que farà sonar a dotze joves grups valencians. I la gent de La Pinya, la Coordinadora dels joves Clot-Camp de l'Arpa, organitzen una nova edició del seu concurs de maquetes: Eemmaketam'10. Iniciatives molt interessants que mouen l'escena i li donen més vida.

De les darreres novetats es pot començar destacant el darrer disc de Verdcel, un viatge multimèdia per l'obra de Raimon. Petjades és un disc, un DVD, i un còmic que rememora l'obra del cantant de Xàtiva als 50 anys de la creació de l'himne generacional Al vent. En el disc s'hi manté la personalitat de Verdcel, tot i que s'han respectat les melodies principals i les lletres, s'han canviat estructures i harmonies.

atversarisasstrioLa gent d'Arròs caldós ha tornat després de temps de no treure nou material amb el disc Candela, on el grup valencià explora nous estils. Els ritmes llatins i el reggae son les seues actuals inquietuts de la formació, que mantenen les temàtiques reivindicatives a les seues lletres. Aquest nou projecte reflexa la maduresa musical que la formació ha assolit durant la seua trajectòria durant més d'una dècada.

La bundu band edita el seu primer disc per presentar-se en societat: Guerrer rebel. Reggae melòdic, ragga, jungle, drum'n'bass, ska, bases electròniques, dub amb el nexe d'unió mediterrani de la gralla, la tarota i la dolçaina. En aquest debut deixen clares les seves intencions: descontents amb la realitat político-social del país i del món en general, el seu compromís amb la terra i ganes d'obrir un forat musical a l'electrònica mestissa en català.
Després de l'acceptació rebuda amb RATM project, tres components del grup tiraren endavant el seu propi projecte amb temes propis, Una altra realitat, que ja te disc debut. Onze talls de metal contundent de qualitat combinat amb melodies d'unes lletres combatives i compromeses, amb visibles influències de grups com Berri txarrak o Revolta 21 entre d'altres. 100% descarregable.

La gent d'Alikata rock fan un punk rock ibèric, amb els riffs que això comporta, amb un punt entre el camp i el bar, tot i que recurrent-ment s'acompanyen de vents. Tenen lletres de gresca, del camp, i de consciència social, amb oberta vocació llibertària. Ara treuen el seu darrer disc, Per on cauen?, seguint amb la corda de sempre amb una inevitable execució més experimentada.
Atzembla son un grup de música que pracica rock, ska i reggae des d'un prisma valencià. El seu primer disc es diu Arrels, ambient festiu, junt a l'incomformisme de les seves lletres, on defensen la igualtat social, els drets humans i la nostra terra. Aquests estils musicals venen ben afavorits amb la incorporació en la formació del grup d'instruments de vent, tant de metall com de fusta, com ara la trompeta, el trombó i la dolçaina.

El passat febrer Contracop presentaven el seu esperat primer disc a Alcanar: Junts aixecant el puny ben alt!. Ells son un grup de les terres de l'Ebre amb un discurs sincer enfocat a recuperar les ganes de prendre els carrers. Ho fan sobre un rock ple de moments en que es deixen influenciar per el reggae i l'ska, amb talls acompassats de caire baladesc i d'altres més moguts i fins accelerats, tendint al punk.
Assabè és un grup format per un duo intercomarcal Vallès/Penedès que fan el que ells anomenen encertadament indie pop balcànic (molt) electrònic. Una parella que mescla la sonoritat, energia i vitalitat de la música balcànica, gitana i klezmer, amb la vesant més ravera de la música electrònica en La maqueta.

Lenitiu és un jove cantautor valencià que a finals de l'any passat tragué una maqueta de quatre talls amb referents com Ovidi Montllor, Pau Alabajos, Cesk Freixas o Víctor Jara. Dues caçons pròpies i dues versions, on mostra el que fa i augura el que pot arribar a fer. Amb llicència de Creative Commons, es pot descarregar des d'aquest enllaç.
Per acabar, la nota final la posa la gent de Compartir dóna gustet, que ofereixen dues versions de Les personetes humanes del "Botifarra". Una dolceta amb so de rondalla caribenya i l'altra punk, juntant dos tradicions ben valencianes: la música de banda i l'esperit del bakalao més noventero.

--
RXI, música compromesa
www.rxi.cat
info@rxi.cat 
 
Totes les edicions d'Harmonies de Lluita