Diverses entitats constitueixen la "Plataforma Diagonal per a Tothom"

El passat mes de juliol, la Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Catalunya Camina (Associació per la defensa dels drets dels vianants),  Comissions Obreres de Catalunya, Ecologistes en Acció de Catalunya,  la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona, l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic i la Prevenció d’accidents de trànsit han constituït la "Plataforma Diagonal per a Tothom", arran del procés participatiu obert per l’Ajuntament de Barcelona en relació amb la reforma de l’avinguda Diagonal. Els principis fundacionals es resumeixen en tres punts:

18/08/2009 22:20 Territori

1.    La Diagonal ha de recuperar-se com a espai ciutadà amable on les persones puguin passejar, conviure, comprar o simplement estar-hi.

2.    La mobilitat s’hi ha de reduir perquè sigui compatible amb el respecte al principi anterior i s’ha de dissenyar donant preferència els modes més sostenibles.

3.    La reforma de la Diagonal no es pot concebre sense un replantejament de la trama viària i de la mobilitat del conjunt de la ciutat, especialment de l’Eixample

Aquests principis es concreten en els punts programàtics següents:

1.    Garantir la seguretat viària per a tothom. La Diagonal actual és un carrer insegur, en un grau molt més alt la mitjana barcelonina. La seva reforma ha de garantir la seguretat viària en tot l’espai del carrer i dels seus voltants, atenent aspectes de disseny, regulació i informació.

2.    Transport públic per a tothom. Necessitem actualitzar la xarxa de transport públic de superfície per evitar que el trànsit de la Diagonal sigui desviat i no reduït, protegint la circulació d’autobusos i tramvies a tot l’àmbit urbà, més enllà de la Diagonal. La nova xarxa de bus és el gran repte del transport públic amb la reforma de la Diagonal.

3.    Facilitar la mobilitat no motoritzada a tothom. Cal reduir el trànsit privat motoritzat i destinar l’espai alliberat als vianants i la bicicleta, amb l’objectiu que circulin de forma còmoda i segura mantenint les seves trajectòries naturals. El carril bici ha d’estar segregat dels grans fluxos de vianants i de vehicles i tenir prou amplada per absorbir un flux de vehicles que es preveu important.

4.    Ordenar la mobilitat per beneficiar la majoria. És imperatiu reorientar el sistema de cruïlles i la seva regulació semafòrica per atendre les necessitats dels vianants, del transport públic i de les bicicletes.

5.    Reconèixer el valor patrimonial natural de l’arbrat. Cal fer prevaler l’arbrat i mantenir-ne l’alineació actual. No han de minvar, tampoc, els metres quadrats existents ni les qualificacions del planejament de zona verda actuals.

6.    El tramvia ha d’anar de Glòries a Francesc Macià. Com a mínim cal unir el Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal i en superfície, en posició central respecte de la resta de fluxos de mobilitat i amb unes andanes i vehicles adaptats a la demanda.

7.    Supeditar els aparcaments a la millora ambiental de la ciutat. Qualsevol projecte d’aparcament en l’àmbit de la Diagonal hauria d’estar condicionat a la supressió de places d’aparcament en superfície i comptar amb places per a motocicletes per evitar-ne l’estacionament en superfície sobre espais ciutadans.

8.    La meitat de l’espai per als vianants. Cal eixamplar considerablement les voreres per millorar la qualitat de l’espai públic, ampliar la superfície destinada als vianants i reduir la distància de creuament actual, què és de 44 metres.

Les entitats agrupades en la plataforma expressen la nostra voluntat de treballar per defensar aquest programa en qualsevol marc de debat ciutadà, ja sigui el procés participatiu engegat per l’Ajuntament o qualsevol altre espai de debat on creguin adient incidir. A aquest efecte, ens plantegen un procés de treball propi per aprofundir en els punts programàtics i, per tant, contribuir amb més efectivitat al debat ciutadà. Aquest procés no l’entenen com una activitat tancada; al contrari, caldrà contrastar les seves aportacions amb les d’altres agents i les de la ciutadania en general, per tal d’assolir entre tots el millor resultat possible.

Ara bé, la plataforma Diagonal per a Tothom està oberta a qualsevol entitat que assumeixi el seu programa.