El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha comparegut aquest dimecres davant la Comissió de Política Lingüística del Parlament de Catalunya per presentar els informes de queixes i discriminacions lingüístiques registrades per l'entitat durant el 2025.
Segons les dades exposades, les queixes ateses pel Servei de Defensa dels Drets Lingüístics han passat de 395 el 2016 a 3.645 el 2025, un increment del 822,8%. Les discriminacions documentades també han augmentat, de 25 casos el 2018 a 176 el 2025, un 604% més. L'entitat precisa que aquest creixement no implica necessàriament un empitjorament general de la situació, sinó que també pot reflectir una major conscienciació i disposició a denunciar.
La sanitat concentra una part especialment significativa de les vulneracions denunciades. El 2025, el 38,1% de les queixes contra les administracions autonòmiques corresponien a aquest àmbit, així com el 92% de les discriminacions documentades en aquestes administracions.
Escuder ha advertit que «cap de les administracions públiques demostra tenir una voluntat real de fer respectar els drets lingüístics» i ha assenyalat tant les mancances en l'aplicació de la normativa com la desigualtat jurídica entre el català i el castellà.
Segons l'entitat, el 79,5% de les queixes i el 96% de les discriminacions documentades el 2025 corresponien a actuacions contràries a la legislació vigent, una situació que considera especialment preocupant perquè afecta drets lingüístics formalment reconeguts.