11S2026
Les set presidčncies de l’ANC criden a fer de la Diada un punt d’inflexió de l’independentisme

Dolors Marín, Carme Forcadell, Jordi Sànchez, Elisenda Paluzie, Dolors Feliu, Lluís Llach i Josep Vila es retroben per reivindicar la transversalitat de l’entitat i fer una crida conjunta a la mobilització de l’11 de Setembre

08/09/2026 Política

Les set persones que han presidit l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) des de la seva fundació s’han reunit aquest dilluns a la seu nacional de l’entitat per fer una crida conjunta a participar en les mobilitzacions de la Diada de l’11 de Setembre.

Dolors Marín, Carme Forcadell, Jordi Sànchez, Elisenda Paluzie, Dolors Feliu, Lluís Llach i l’actual president, Josep Vila, han protagonitzat una fotografia conjunta amb la qual l’Assemblea ha volgut reivindicar la continuïtat, la transversalitat i la diversitat del moviment independentista al llarg dels darrers quinze anys.

La trobada ha servit també per remarcar que, malgrat les diferents etapes viscudes per l’entitat, l’objectiu continua sent la independència de Catalunya i la capacitat d’aglutinar persones de procedències i sensibilitats diverses al voltant d’aquest horitzó.

«Estem tancant l’etapa de dol»

L’ANC considera que la Diada d’enguany pot representar un punt d’inflexió després d’uns anys marcats per la repressió, les divisions i la desmobilització i aposta per recuperar la capacitat d’organització i mobilització de la ciutadania.

«La pulsió independentista torna a aflorar; estem tancant l’etapa de dol», ha afirmat Josep Vila durant la trobada. L’actual president de l’Assemblea considera que hi ha indicis d’un canvi de tendència: «Alguna cosa torna a moure’s i aquest 11 de Setembre tenim l’oportunitat de demostrar-ho».

Les set presidències han coincidit a reivindicar el paper desenvolupat per l’ANC des de la seva fundació i han fet una crida conjunta a implicar-se novament en la lluita independentista, tot preservant la pluralitat interna del moviment.

«HI SOC. HI SOM»

La mobilització d’aquest Onze de Setembre tindrà com a lema «HI SOC. HI SOM. Pel present i pel futur: INDEPENDÈNCIA», amb el qual l’entitat vol tornar a situar la independència al centre de la Diada.

L’Assemblea defensa que després dels darrers anys cal «recuperar la confiança i la capacitat de la ciutadania de tornar a mobilitzar-se i organitzar-se» i confia que la Diada serveixi per visualitzar aquesta represa.

La fotografia conjunta reuneix per primera vegada les diferents etapes de la presidència de l’entitat: Dolors Marín (2011-2012), Carme Forcadell (2012-2015), Jordi Sànchez (2015-2017), Elisenda Paluzie (2018-2022), Dolors Feliu (2022-2024), Lluís Llach (2024-2026) i Josep Vila, president des d’aquest 2026.

Amb aquesta imatge, a tres dies de l’Onze de Setembre, l’ANC vol transmetre un missatge de continuïtat més enllà dels canvis de direcció: les presidències canvien, però l’objectiu de la independència es manté.