La Casa Macià de Prats de Molló acollirà el dissabte 12 de setembre una jornada commemorativa del centenari dels Fets de Prats de Molló, l’intent encapçalat per Francesc Macià i Estat Català d’entrar al Principat, alliberar Catalunya de la dictadura de Primo de Rivera i proclamar la República Catalana.
Els actes començaran a les 18.30 h amb un jurament ciutadà de les Constitucions Catalanes, obert a totes les persones que es vulguin comprometre en la defensa de la llibertat i la identitat de Catalunya.
A les 19 h es farà un homenatge als batlles de Catalunya Nord que han defensat l’ús del català als consells municipals. L’acte comptarà amb representants municipals dels Banys, Elna, Sant Andreu, Portvendres i Tarerac.
La commemoració acabarà a les 21 h amb un concert gratuït de Goulamas’K, grup occitano-català que combina música tradicional amb punk, rock i ska. Durant la jornada també hi haurà servei de begudes i menjar.
Els Fets de Prats de Molló van ser avortats el novembre del 1926 amb la detenció de Macià i els seus companys a Vil·la Denise, l’actual Casa Macià. Malgrat el fracàs de l’operació, el judici posterior va internacionalitzar la causa catalana i va convertir Macià en un referent de la lluita per la independència.
La jornada vol recuperar aquesta memòria de resistència i reivindicar la Casa Macià com un espai d’unió entre el nord i el sud del país i de continuïtat de la lluita per l’alliberament nacional.