Model de poble
La CUP carrega contra el model de la Fira de la Candelera a Molins de Rei
07/02/2026 Política

La CUP de Molins de Rei ha fet un balanç molt crític de la darrera edició de la Fira de la Candelera, denunciant l’aparcament incontrolat de vehicles, la pèrdua d’espais de descans, la presència normalitzada de l’extrema dreta i alertant que la crisi de Rodalies agreuja un model de fira insostenible.

Denúncia per la presència de l’extrema dreta

La formació anticapitalista ha denunciat que aquest any Aliança Catalana, partit que qualifica d’“obertament ultra”, ha estat present a la Fira d’Entitats amb una paradeta pròpia. Segons la CUP, aquesta presència s’ha produït amb la connivència de l’Ajuntament i sota la protecció dels Mossos d’Esquadra.

“La normalització d’aquest tipus de presències contribueix a banalitzar el discurs d’odi racista i xenòfob”, assenyalen. Davant d’això, la CUP, juntament amb una vintena d’organitzacions polítiques, socials i culturals del municipi, es va sumar a la resposta popular antifeixista, encapçalada per la Plataforma Antifeixista, Antiracista i Feminista, participant en la concentració de rebuig.

Un poble convertit en aparcament

Un altre dels punts centrals de la denúncia és l’aparcament descontrolat durant la Fira. Segons la CUP, mentre el Centre Vila i la Granja concentren l’activitat firal, la resta del municipi es transforma en un aparcament gegant, amb voreres plenes de vehicles i greus afectacions per al veïnat.

La formació considera que es tracta d’un problema estructural i acusa el govern municipal, encapçalat per Xavi Paz, de ser “incapaç de posar-hi remei” i de permetre que la situació es repeteixi any rere any.

Una Fira sense espais per descansar

La CUP també critica el model de consum impulsat els darrers anys, especialment a la Fira de Vins, on s’han eliminat bancs i taules, fomentant un consum ràpid i massificat. Segons denuncien, “ja no hi ha on descansar”, amb manca de lavabos, problemes d’accessibilitat i espais de restauració reservats només per a clients.

Reclamen recuperar espais de descans, incrementar els lavabos —especialment a la plaça de la Llibertat— i repensar la distribució de la Fira, més encara tenint en compte les futures obres a la zona.

La crisi de Rodalies també passa factura

Tot i una afluència menor que altres anys, la CUP alerta que el col·lapse de vehicles ha estat total. Ho atribueixen, en part, a la crisi de Rodalies, que ha dissuadit persones d’altres municipis de desplaçar-se a Molins de Rei per la desconfiança en el transport públic.

Segons la formació, la manca d’inversions de l’Estat en infraestructures ferroviàries afecta no només la mobilitat quotidiana, sinó també esdeveniments populars com la Candelera. Per aquest motiu, han anunciat que participaran a les manifestacions del dia 7 a Barcelona.

Crítiques pel tracte als animals

Finalment, la CUP ha denunciat la reintroducció de bestiar engabiat i lligat a la Fira, una pràctica que consideren superada socialment. Cavalls, vaques i ponis han estat exposats a sorolls, aglomeracions i situacions d’estrès durant tot el cap de setmana.

“La societat ha avançat en la defensa dels drets dels animals, però el govern municipal fa passes enrere”, assenyalen, tot reclamant una perspectiva animalista i la fi d’aquest tipus d’exhibicions.