Català
Plataforma per la Llengua reparteix material en valencià a més de 500 comerços afectats per la DANA
28/12/2025 Llengua

L'entitat distribueix 20.000 bosses reutilitzables, senyalística i retolació interna en valencià en cinc localitats afectades pel temporal, en el marc de la campanya Reviscolem

Plataforma per la Llengua recorda que la legislació actual atorga el dret a la societat valenciana a ser entés i atés en valencià al sector privat 

En el marc de la campanya Reviscolem, Plataforma per la Llengua ha repartit material en valencià a cinc localitats afectades per la DANA. En total, més de 500 comerços participen en la iniciativa, gràcies a la col·laboració de les Associacions de comerç d'Albal, Algemesí, Beniparrell, Catarroja i Xiva.

Entre els elements distribuïts destaquen 20.000 bosses de compra reutilitzables amb la frase "un bon dia comença parlant valencià", perquè la regalen als seus clients i fomentar així als negocis locals. També disposaran de senyalística i retolació en valencià per a l'interior i l'exterior dels establiments. Entre els elements tindran un adhesiu concret per indicar que eixe negoci atén en llengua pròpia. 

A través de la campanya, Plataforma per la Llengua ha aprofitat per informar els comerços i els clients dels seus drets lingüístics amb el repartiment de fullets informatius. L'entitat recorda que la societat valenciana té el dret a utilitzar el valencià en qualsevol relació de consum, i valora positivament que els establiments disposen de rètols, informació o menús en llengua pròpia. L'ús del valencià en l'àmbit comercial contribueix a una atenció al client de qualitat i a una millor experiència de consum. En alguna ocasió, de fet, Plataforma per la Llengua ha assessorat a comerços per incloure el valencià al seu local. 

Malgrat que la legislació actual no autoritza als valencians a exigir que els parlen en valencià al sector privat, sí que els atorga el dret a ser entesos i, per tant, atesos quan acudeixen a qualsevol bar, restaurant, botiga o supermercat d'arreu del territori. 

D'aquesta forma, els consumidors sempre poden sol·licitar l'ús del valencià a les empreses i, en cas de resposta negativa, expressar el seu malestar mitjançant una queixa. Si es considera que hi ha una situació de discriminació lingüística, es pot contactar amb el Servei de Defensa dels Drets Lingüístics de Plataforma per la Llengua, que ofereix assessorament i suport. 

Una branca més de Reviscolem 

Aquesta iniciaciva se suma a altres accions desenvolupades en àmbits com l'educatiu, entre les quals destaca la realització de més de 80 tallers de jocs de taula i teatre en valencià en més de 24 instituts i co·legis. En total, més de 2.200 alumnes de Primària i Secundària de 24 centres educatius han gaudit de les formacions, que han servit per a recuperar el teixit cultural i educatiu de la zona. 

En paral·lel, s'ha col·laborat en projectes concrets com Camacuc, una de les publicacions pioneres del còmic en valencià, a la qual Plataforma per la Llengua ha donat la col·lecció completa de revistes infantils, ja que va perdre tot el seu fons i material a causa de la DANA, i també s'han pagat subscripcions a les escoles d'infantil que així ho han demanat. En aquesta línia, adreçada als més menuts, també es va repartir, durant el Nadal, un conte infantil als xiquets i xiquetes de Catarroja, una de les poblacions més durament afectades. 

La campanya Reviscolem comença així la recta final de la campanya, que finalitzarà a principis de 2026 amb l'ajuda al sector artístic en valencià.