Discriminació ligüística
Dos treballadors d’Amazon es neguen a descarregar el vehicle d’un transportista perquè els parla català
09/10/2025 Llengua

Plataforma per la Llengua fa pública una discriminació lingüística greu ocorreguda en el centre logístic UES4 d’Amazon, a la Zona Franca de Barcelona. En aquest cas, dos treballadors de la companyia estatunidenca es negaven a descarregar el camió d’una empresa de missatgeria perquè el transportista els parlava català. Per poder deixar els paquets, el personal d’aquest centre el volia obligar a parlar castellà assegurant que no era veritat que a Catalunya fos obligatori garantir l’atenció oral en català. Finalment, el transportista va aconseguir descarregar el camió, però, si no ho hagués fet, la seva empresa corria el risc de perdre 10.000 euros.  

L’àudio, al qual ha tingut accés Plataforma per la Llengua, demostra clarament com els treballadors deien al repartidor que no li descarregarien el vehicle fins que no canviés de llengua. El primer empleat explicava que no sabia català, però el segon, i superior jeràrquic, reconeixia que sí que l’entenia. Per tant, el fet de negar-se a atendre’l en català es limitava a una postura purament ideològica: «Vamos a hablar en español que estamos en España».  

Davant l’amenaça dels treballadors de no descarregar-li el vehicle, el transportista va intentar justificar en tot moment que tenia dret a ser atès en català, però la resposta dels empleats d’Amazon sempre era la mateixa: «Estás muy equivocado». I durant la conversa repetien constantment una lletania: «Aquí el único maleducado eres tú, que continúas hablando catalán».    

Finalment, després de batallar molt, el transportista va poder descarregar el camió. Ara bé, aquests treballadors d’Amazon van trucar a l’empresa de missatgeria per a la qual treballa per queixar-se de la seva actitud, posant així en risc la seva feina.  

Més enllà de les consideracions ideològiques i de discurs, el cas també té unes implicacions legals clares perquè, en tot moment, aquests dos treballadors incompleixen la normativa vigent. Concretament, la Llei de política lingüística, que en l'article 32 deixa clar que les empreses tenen l'obligació d'assegurar que el dret d'adreçar-se en català sigui respectat: «Les empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la prestació de serveis que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors i consumidores quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya».     

Ja és habitual que personal d’Amazon protagonitzin episodis catalanòfobs, però el que no ho és tant és que sigui amb un altre treballador, en aquest cas d’una empresa de missatgeria. I molt menys que els mateixos empleats posin en risc el normal desenvolupament de l’activitat comercial de la companyia. Aquestes actituds i la bel·ligerància que s'aprecia a l’àudio només són explicables en un context adobat perquè el supremacisme lingüístic castellà sigui vist com a normal i no punible. És a dir, no s’entén l’actitud d’aquests treballadors sense tenir la sensació que ells tenen la certesa que l’empresa ni els recriminarà l’actitud ni els amonestarà pels fets.  

Ja fa mesos que Plataforma per la Llengua ha intensificat la fiscalització a Amazon, el gegant del comerç electrònic que cada vegada té més presència a Catalunya. Aquesta gran multinacional ha trastocat els hàbits de consum i està provocant canvis significatius en el model econòmic i comercial català. Però també està afectant directament la llengua catalana. Plataforma per la Llengua sap que Amazon incompleix sistemàticament la normativa lingüística catalana i, en alguns casos, ja ho ha denunciat.   

L’entitat està aprofundint en la recopilació de casos i proves per explicar i denunciar la mala praxi d’aquesta empresa estatunidenca tant pel que fa a la retolació dels seus centres logístics com pel que fa a la situació de vulneració que han denunciat alguns treballadors i extreballadors per voler parlar amb normalitat en català a la feina.  

El centre logístic de la Zona Franca, un niu de discriminacions lingüístiques   

Aquest fet va ocórrer al centre logístic UES4 d’Amazon, situat a la Zona Franca de Barcelona, que és una font de discriminacions i incompliments lingüístics. El gener de 2024, Plataforma per la Llengua va ser informada que aquest centre de treball vulnerava la Llei de política lingüística, ja que no tenia la senyalització i els cartells d'informació general en català. Per aquest motiu, l’entitat va presentar una denúncia a l'Oficina de Garanties Lingüístiques. Després de més d’un any i davant la constatació que no hi ha hagut cap millora en aquest centre de treball, Plataforma per la Llengua ha presentat una nova denúncia perquè l’administració prengui mesures urgents davant la vulneració sistemàtica que fa Amazon dels drets lingüístics.   

Ara bé, perquè els canvis siguin una realitat, l’entitat necessita el compromís i l’impuls de l’administració pública catalana perquè sancioni totes aquelles pràctiques de l’empresa que vulnerin la legislació catalana. La denúncia pública requereix la posterior sanció administrativa perquè sigui efectiva i pugui ajudar a millorar la situació del català. Cap empresa pot operar amb impunitat en territori català i permetre la vulneració dels drets dels seus ciutadans, tampoc un gegant com Amazon.