Aquest dissabte, diputats als parlaments europeu, espanyol i català, senadors a París i Madrid, consellers regionals i batlles de quinze poblacions afectades s'han trobat dalt del coll en un acte que ha servit per denunciar el "despropòsit de la situació generada per una decisió unilateral de la Prefectura dels Pirineus Orientals". A més, han signat un manifest que recull diversos punts. Una d'aquestes personalitats ha estat l'eurodiputada Clara Ponsatí, que ha entrat a l'Empordà per primera vegada des que va marxar a l'exili.
En primera instància, en el manifest es considera que “cap disposició dels acords de Schengen preveu la possibilitat de tancar un pas autoritzat entre dos Estats membres de la Unió Europea” i que tampoc s’ha demostrat que tancar el pas de coll de Banyuls eviti terrorisme i immigració il·legal, com manté la prefectura.
A més, sostenen que clausurà el pas fronterer “suposa un entrebanc als intercanvis transfronterers” perquè se suprimeixen passos existents des de fa molts anys. Per això, els assistents s’han compromès a intervenir en la mesura de les seves possibilitats per aconseguir l’obertura i el manteniment de la circulació per coll de Banyuls i els altres passos de frontera.
De moment, a part de comprometre’s a presentar un contenciós davant el Jutjat Administratiu de Montpeller per a l’anul·lació del decret prefectural de tancament del coll de Banyuls i dels altres passos fronterers, l’associació Albera sense fronteres ha anunciat una acció reivindicativa. Es tracta d’un aplec excursionista que es farà dissabte 19 de novembre, on participaran centres i clubs de les dues vessants de l’Albera que confluiran dalt del coll de Banyuls.
El coll de Banyuls no s’obrirà, com a mínim, fins a l’any que ve
El pas fronterer entre Espolla (Alt Empordà) i Banyuls de la Marenda (Rosselló) es va tancar l’11 de gener del 2021 amb una filera de rocs per ordre precisament de la prefectura dels Pirineus Orientals –la representació del govern francès a Catalunya del Nord–, que al·legava que volia “contenir la immigració irregular i l’amenaça terrorista”.
Mantenint aquesta argumentaació, el prefecte, Rodrigue Furcy,va anunciar en un comunicat, divendres passat, després de reunir-se amb l’associació Albera sense fronteres, que no es donen les condicions per fer-ho, però es compromet a estudiar la possibilitat de fer reobertures parcials.
🛑 Al Coll de Banyuls, frontera artificial, on l'estat francès va posar-hi pedres per evitar la circulació entre el sud i el nord!
— Dani Cornellà #Independència #EcoSocialisme (@danicornella) October 29, 2022
✊️ Exigim que les retirin! #EsborremLaFrontera esborrem el Tractat dels Pirineus #SomPaïsosCatalans pic.twitter.com/UYPRhEyPx7
Ahir, el company @danicornella, de la @CUPNordOriental, participà a l'acte per reclamar la reobertura del Coll de Banyuls que el govern francès i el @Prefet66 pretenen mantenir tancat.
— Poble Lliure Nord-Oriental (@PobleLliure_NOr) October 30, 2022
L'Albera no és frontera!
Ni França ni Espanya, sem catalans! https://t.co/Cjq2cI0VzA