LLUITA INSTITUCIONAL
Guanyem Girona critica la retirada “sense explicacions” de les dotze minideixalleries instal·lades fa només dos anys

· Critiquen “un nou cas d’improvisació” perquè el sistema es va instal·lar quinze dies abans de les eleccions municipals

· També denuncien que fa més d’un any que no hi ha cap empresa que controli informàticament l’ús de la deixalleria municipal, impedint així que els usuaris es beneficiïn de la bonificació de taxes corresponent

29/09/2021 Política

Guanyem Girona ha recopilat un seguit de temes que qualifiquen de “força preocupants” referents al servei de recollida de deixalles de la ciutat. El principal grup a l’oposició ha revelat que l’Ajuntament ha retirat les dotze minideixalleries que es van instal·lar el maig de 2019, “quinze dies abans de les eleccions municipals”, ha puntualitzat la regidora Laia Pèlach. Des de Guanyem denuncien que la retirada d’aquests elements, que estaven repartits pels barris i permetien reciclar residus de petit format com CDs i DVDs, piles o bombetes, s’ha fet “sense cap tipus d’avís” el que per a Guanyem suposa “un nou cas d’improvisació”. “Una vegada més ens trobem que una iniciativa que es va anunciar a tort i a dret ara desapareix sense cap tipus d’explicació pública per part del govern i sense cap valoració seriosa de l’impacte que ha tingut”, ha criticat Pèlach. La regidora s’ha mostrat contrariada per aquesta decisió i ha assegurat que era un sistema “eficient i molt útil per a la ciutadania”.

Pèlach s’ha mostrat preocupada perquè bona part dels articles que la gent hi llençava per a ser reciclats ara acabin al contenidor de rebuig. Les dades disponibles indiquen que en els vuit mesos de 2019 que les minideixalleries van estar funcionant aquestes van recollir més de 2.000 quilos de deixalles provinents de més de 100.000 articles, majoritàriament piles i bateries.

Així mateix, la regidora de Guanyem també ha revelat que la deixalleria municipal de Mas Xirgu fa més d’un any que no disposa d’una empresa que comptabilitzi informàticament el nombre d’usos que cada ciutadà fa del servei. Pèlach ha recordat que anotar electrònicament els usos és important perquè les persones que realitzin més de sis viatges l’any a la deixalleria tenen una bonificació del 25% de la taxa de recollida d’escombraries. La formació denuncia que els usuaris que vulguin consultar en línia si poden optar a aquest benefici fiscal es troben només amb el següent missatge: “Servei temporalment fora de servei per motius tècnics”. Pèlach ha subratllat que és “imperatiu que es busqui una empresa nova que ofereixi aquest servei”. La deixalleria mòbil també es troba amb aquest problema i s’ofereix un tiquet en paper als usuaris per fer el seguiment de les visites.

“Les veïnes i veïns estan entre desorientats i emprenyats per la manca de resposta en aquest àmbit”, ha explicat la regidora. Així mateix, Pèlach ha destacat que en línies generals la deixalleria ha quedat “desfasada” perquè des de la seva inauguració l’any 1996 no s’ha fet cap reforma ni ampliació tot i que la ciutat ha passat de 70.000 a 100.000 habitants i on també s’ha augmentat la consciència pel reciclatge. “La deixalleria de Girona s’ha quedat al segle passat”, ha reblat la regidora del principal partit a l’oposició.

Pèlach creu que cal avançar també en innovació i buscar fórmules per reutilitzar alguns dels objectes que s’hi llencen, tal i com fan d’altres municipis com Llagostera, que ha habilitat un espai per deixar-hi material que pel seu bon estat pot ser reutilitzable.