Discriminació lingüística
La Plataforma per la Llengua denuncia el Banco Santander per no respectar els drets lingüístics dels valencians

L'entitat demana a la Direcció de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana fer una advertència a la sucursal bancària de Dénia

25/01/2019 Llengua

El 28 de desembre del 2018 uns clients van anar a pagar un rebut a la sucursal del Banco Santander del carrer del Marqués de Campo de Dénia. Es van expressar en valencià i un dels gestors els va dir «hablen en castellano». És a dir, volia impedir-los el dret a parlar valencià. Quan van tornar el 31 de desembre a la mateixa sucursal bancària, el gestor va continuar amb les seues consignes ideològiques «el idioma oficial es el castellano y no la podemos atender en valenciano».

La Plataforma per la Llengua considera que la situació produïda a la sucursal del Banco Santander a Dénia «atempta contra l'oficialitat del valencià i els drets lingüístics de tots els ciutadans a usar el valencià, oralment i per escrit, tant en les relacions privades com amb l'administració pública».

El dret lingüístic dels consumidors a expressar en valencià també està recollit en l'article 8 de la Llei 1/2011 de 22 de març, l'Estatut dels Consumidors i Usuaris de la Comunitat Valenciana. A més aquesta llei afirma que la Generalitat ha de fomentar l'ús del valencià en les relacions d'empreses i professionals amb els consumidors. I, a més, ha d'adoptar mesures perquè les ofertes comercials es comuniquen també en valencià. És per això que la Plataforma per la Llengua ha denunciat els fets davant la Direcció de Comerç i Consum de la Generalitat Valenciana, i ha demanat que l'administració que faça una advertència a la sucursal bancària de Dénia, sobre la manca de respecte als drets dels consumidors que s'expressen en valencià.

El portaveu de l'entitat ha recordat als representants del Banco Santander que l'article 3 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià, estableix que l'ús de la nostra llengua «produeix plens efectes jurídics, sense que puga derivar-se, de l'exercici del dret a expressar-se en valencià, qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció». A l'article 17, la llei determina que: «Tots els ciutadans tenen el dret a expressar-se en valencià en qualsevol reunió, i això inclou també les activitats professionals i mercantils».

També des de la Plataforma per la Llengua s'ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i al Síndic de Greuges que s'informe la direcció del Banco Santander a Dénia sobre el dret dels consumidors a expressar-se en valencià, per a evitar qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció.