x Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Si continues navegant, es considera que n'acceptes l'ús. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Manifest Concetració Aeroport de Palma

L'aeroport de Son Santjoan és la principal infraestructura de les Illes Balears, la major porta d'entrada i sortida de persones. És, per tant, un element cabdal per a la nostra economia, tant pels recursos que genera com per la seva incidència en la mobilitat dels ciutadans. Paradoxalment, ni els habitants d'aquestes illes ni les seves institucions hi tenen cap poder de decisió ni de gestió.

En els darrers anys el nombre de persones que han arribat a Mallorca a través de l'aeroport ha augmentat sensiblement. Durant l'any 2016 va rebre un total de 26.253.882 (26 milions 253 mil 882) passatgers i durant el mes d'agost es va batre el rècord de visitants amb l’arribada de 2.755.320 (2 milions 755 mil 320 passatgers). Aquesta circumstància va ajudar a què la pressió humana a la nostres illes arribàs a una punta de 2.036.132 (2 milions 36 mil 132) persones el dia 9 d'aquell mes. I enguany, el 2017, s'espera que aquestes quantitats encara augmentin.

Com a país no tenim ni la capacitat de regular el flux d'entrada de persones ni de decidir el destí dels enormes beneficis econòmics que això genera. Les dades són prou eloqüents: els aeroports de les Illes Balears recapten 1.153.000.000 € (1.153 milions d'euros) anuals en taxes, diners que van directament a la caixa d'Aena. Cada any els aeroports de les Illes Balears reporten un benefici de 200.000.000 € (200 milions d'euros) a Aena, dels quals uns 160.000.000 € (160 milions) corresponen a Son Santjoan. Això significa el 25% del benefici total d'Aena a tot l'Estat.

Només l'activitat comercial de l'Aeroport de Palma va suposar uns ingressos de 70.000.000 € (70 milions d'euros) per a Aena al 2016. De tots aquests beneficis que genera Son Santjoan, uns 160 M (milions) € anuals, Aena va anunciar al gener de 2017 que en reinvertiria a l'aeroport mallorquí uns 296 M € en els pròxims 5 anys, és a dir, 59'2 M € anuals. Per tant, hi ha 100 M € anuals que genera el nostre aeroport que volen de les illes cap a algun altre lloc, o a millorar altres infraestructures de l'Estat o directament a engreixar els comptes d'Aena. Com passa amb la resta de recursos econòmics i imposts que genera aquesta terra, bona part parteixen sense que mallorquins, menorquins, eivissencs i formenterers puguem ni tan sols opinar.

Les institucions de les Illes Balears no tenen cap poder de decisió sobre els seus aeroports, no podem decidir ni en què invertir els beneficis, ni en el nombre de vols, ni en el nombre de passatgers, ni en les seves instal·lacions ni en cap element d'aquesta infraestructura. Totes aquestes decisions estan en mans de l'Estat i d'un 49% d'inversos privats sense cap relació amb la nostra illa. A més està damunt la taula

la seva privatització total, motiu pel qual les decisions quedarien en mans d'especuladors i fons d'inversió.

 

Davant aquesta situació de flagrant injustícia, de menyspreu a les nostres institucions i d'espoli injustificat de la nostra riquesa, des d'Avançam reclamam la gestió total de l'aeroport de Son Santjoan per a les institucions de les Illes Balears, les quals han de poder decidir sobre la recaptació, gestió i inversió de tots els recursos econòmics que genera l'aeroport; el nombre de vols i passatgers que ha de suportar la infraestructura, inclosa la decisió sobre un possible decreixement; i sobre qualsevol aspecte que afecti a les seves instal·lacions i organització.

La sensibilitat i opinió de la ciutadania d'aquest país ha anat canviant en els darrers anys. Una gran part de la nostra societat pensa que ja n'hi ha prou de pagar imposts i generar riquesa i que això no reverteixi en el nostre benestar i en poder garantir els serveis bàsics que han de prestar les nostres institucions: educació, sanitat, serveis socials.... A tall d'exemple, els 100 M € nets que Aena se'n du del nostre principal aeroport cada any permetria augmentar en prop d'un 11% el nostre pressupost d'Educació.

Els ciutadans d'aquestes illes som gent solidària, i així ho hem demostrat en nombroses ocasions. Però la solidaritat no es pot entendre com un sistema que signifiqui generar i donar molt per al final disposar de menys recursos que la resta. Volem decidir, i volem decidir ja. Volem decidir sobre els imposts i recursos que generam, recaptar-los i gestionar-los, i també volem decidir sobre les nostres principals infraestructures: ports i aeroports. Volem dir què s'hi ha de fer, gestionar els seus beneficis i decidir els seus límits si és necessari.

Per això Avançam demana a tots els regidors i consellers electes, tant els que ja s'han adherit a la Plataforma com els qui encara no ho han fet, que siguin els portadors d'aquesta reclamació i la facin arribar, sense descans, allà on faci falta. I a la gent d'aquest país li demanam compromís i mobilització per aconseguir allò que és just i necessari: poder decidir sobre els aspectes més importants que afecten aquesta terra. Sabem que el camí és llarg i ple d'entrebancs però hem de pensar que l'objectiu final val la pena: el benestar i els drets de la gent que habita aquestes illes.

Palma, 15 de juliol de 2017

Associació Avançam pel dret a decidir 

Valora
Rànquings
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
Introdueix les teves dades si vols rebre el butlletí
Vull donar-me de baixa
(cc) 2006 - 2017 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid