Publicitat sense čtica?
07/10/2016 Encarna Canet

Per Encarna Canet i Benavent. Universitat de València. Presidenta d'Iniciativa Animalista

Aquesta setmana m’he topetat amb dues publicitats  que m’han cridat l’atenció molt negativament, no per que foren lletges en sí mateixes, sinó perquè les considere d’una manca d’ètica aberrant. La primera que vos descriuré és l’anunci en la premsa de València d’un festival taurí amb picadors  que utilitza el dibuix d’un xiquet  com a reclam, organitzada a benefici de la Fundació d’Oncohematologia Infantil i patrocinada entre d’altres per AC Hoteles.

Ja sabem que un dels objectius de la publicitat és el de cridar l’atenció, però no crec que aquest siga el cas d’una publicitat amb pretensions rupturistes des del punt de vista estètic. No crec que en aquest cas es faça una provocació publicitària per a cridar l’atenció sobre un esdeveniment, sinó que a força d’insensibilitzar-nos amb violència gratuïta, molta gent ha perdut ja el criteri mínim per a diferenciar entre allò que és ètic i allò que simplement és una barbaritat.  

Sembla mentida que per a sensibilitzar per una bona causa hi haja fundacions que puguen torturar 7 animals en la plaça de bous de València i quedar-se tan tranquils. I a més utilitzant la imatge de la infantesa com a reclam. Per això no he pogut resistir-me a denunciar-ho. És eixa la publicitat que necessiten els xiquets i les xiquetes malaltes i les empreses patrocinadores? És correcte que cada vegada que una persona utilitze i pague l’habitació d’un dels hotels de la cadena AC pague una part de la publicitat que s’ha fet a partir del patiment i la tortura animal? Té aquesta empresa un codi ètic o de bones practiques o simplement el sentit comú dels seus responsables que avale aquestes pràctiques? I la fundació? No hauria de revisar els seus criteris a l’hora de recaptar fons? Hem de recuperar els mínims ètics per a la societat  que ens fan dir, de tant en tant, que no val tot.   

La segona noticia és tant o més lamentable perquè a més ratlla en allò més absurd. Pel campus de Tarongers de la Universitat de València m’he trobat cartells d’una “capea” o trampeja organitzada per comissiones veterinària del CEU San Pablo 2016-2017 amb barra lliure de cervesa i sangria. "Saca tu lado más salvaje" diu la publicitat.