Catalą a l'Escola
200 persones participen a Perpinyą en la cassolada en defensa de l'ensenyament en catalą

La reforma de l'ensenyament públic francès amenaça l'ensenyament de la llengua catalana

06/02/2016 Llengua

Professors de catala, alumnes i diverses entitats nord-catalanes han participat sota el Castelles de Perpinyà, a primera d'hora d'aquesta tarda, en una cassolada en defensa de l'ensenyament en català davant el canvi en la normativa del govern francès que el posa en perill. La protesta ha continuat amb actuacions musicals.

A Catalunya Nord ha d'entrar en vigor una nova reforma als col·legis de secundària. Segons els textos, l'ensenyament de les “llengües regionals” no s'hauria de veure afectat, tanmateix existeixen disparitats en la interpretació entre diferents establiments educatius. Aquest fet compromet greument el futur de l'ensenyament del català en l'educació pública. Efectivament, es constata una reducció d'hores de llengua catalana d'entre un 30% i un 75% segons l'establiment escolar; fins i tot la supressió pura i simple de la secció bilingüe francès-català votada en el darrer consell d'administració del col·legi de Prada del Conflent.

El ministeri d'educació francès havia assegurat que la reforma “no tindria efectes negatius sobre les seccions bilingües” i això és cert en l'acadèmia de Bretanya i fins i tot en el País Basc, entre altres. Ara bé, el rectorat de Montpeller, del que depenen els col·legis públics nord-catalans, no dóna el pressupost necessari als establiments perquè puguin mantenir el nombre d'hores de català.

L'ensenyament bilingüe és una secció que comença a l'escola maternal i que continua fins a terminal. Si al col·legi de secundària es veuen reduïdes les hores de manera important, les escoles i els liceus es veuran afectats, el que significaria la mort de l'ensenyament del català.

Pel que fa a l'opció del català oberta a tots els alumnes a partir de 6è serà suprimida en alguns col·legis. Aquesta tendència general tindrà moltes conseqüències negatives, segons l'Aplec (Associació de professors de llengua catalana) com, per exemple, la disminució del nombre d'alumnes que poden escollir el català com a ensenyament complementari i, per tant, la pèrdua de l'oportunitat de descobrir la llengua i la cultura “regionals”. Hi hauria, doncs, “un empobriment de l'ensenyament del català i una amenaça pels projectes existents, així com l'augment de les desigualtats entre col·legis”.