Operació Garzón
La litografia "Barcelona 1992": recompensa per als mecenes del documental

Es tracta d'un treball en què s'intenta reflectir el contrast de la “celebració dels fastos operístics” de les Olimpíades del 1992 amb la màxima repressió exercida per l'Estat

25/09/2012 Notícies
Cartell de l'Assemblea Permanent per la llibertat dels independentistes de Girona, per a la campanya prèvia als judicis, 1995 AUTOR: MARCEL DALMAU Cartell de l'Assemblea Permanent per la llibertat dels independentistes de Girona, per a la campanya prèvia als judicis, 1995 AUTOR: MARCEL DALMAU

Llibertat.cat va enviar durant el passat mes de juliol diverses recompenses, en funció de les seves aportacions, als mecenes que han fet possible el documental "L'Operació Garzón contra l'independentisme català" a través de Verkami. Una de les recompenses, juntament amb el DVD i les samarretes de Llibertat.cat, era la litografia “Barcelona 1992” obra de l'artista Marcel Dalmau, represalitat el 1992.

Es tracta d'un treball en què s'intenta reflectir el contrast de la “celebració dels fastos operístics” de les Olimpíades del 1992 amb la màxima repressió exercida per l'Estat, que emprava la tortura i la presó contra els independentistes, mentre que per una altra banda “expulsava” de Barcelona unes quatre-centes persones, sense sostre, prostitutes, etc. amb total impunitat.

La litografia, contraposa aquestes imatges, “l'exponent de l'espectacle i de l'espectacular, de l'heroisme modern de l'esport” que representen les grades de l'estadi, “la cultura de la massificació, però també la crueltat del del circ romà”, amb ressonàncies urbanístiques dels feixisme italià; i per una altra la de dos perfils que mostren el terror de l'asfíxia, i que pren l'artista com a model, una imatge colpidora per reflectir conceptualment la pràctica de la tortura.

La imatge de la bossa de plàstic i del rostre que pateix l'asfíxia ja va ser utilitzada per Dalmau anteriorment, en les campanyes contra la tortura dels anys noranta. La part inferior de la litografia pertany, de fet, a una sèrie de fotografies realitzades per a un treball el 1995, i que van inspirar el cartell de la Comissió Permanent per la llibertat dels presos independentistes de Girona.

Dalmau ha denunciat la pràctica de la vulneració dels drets humans i concretament la pervivència de la tortura en diversos treballs artístics, com ara l'audiovisual "92, rere la pantalla".