- Ara que esteu enllestint aquest nou disc, què ens podeu dir de com
sona? És a dir, en què es diferencia del que hem sentit fins ara de La
gossa sorda?
- Bé nosaltres continuem amb
la mateixa filosofia d'anar fent cançons i donar-li a cada cançó allò
que ens demana, pot ser aquestes cançons són més contundents tant en la
lletra com en els ritmes encara que anem jugant amb els mateixos estils
que l'altre disc: ska, reagge, punk rock... Potser ens ha afectat els
temps foscos que corren, també és veritat que no ens abellia massa
tornar a fer un altre Saó.
- Quins altres temes hi toqueu?
- Parlem bastant del paper
dels mitjans de comunicació, dels integrismes religiosos i econòmics,
de la al·lienació de la classe treballadora en aquests moments durs de
crisi. També donem oportunitat a la fugida etílica o sexual-amorosa que
sempre va bé.
- "L'últim heretge", sona prou negatiu, a què es deu aquest
títol?
- És un títol que fa referència a l'ultima víctima de la
inquisició espanyola, el mestre valencià Gaità Ripoll a primeries del
segle XIX. No obstant no parlem en aquest disc del passat sinó del
present. Un present que s'assembla massa als temps de la inquisició però
on encara queden heretges com Gaità Ripoll que omplin de llum les
nostres vides.
- Com heu encarat la creació d'aquest nou treball?
- Pensàvem
que calia traure un nou disc dos anys després del Saó per no
perdre pistonada i la veritat és que des que vam acabar el Saó Tour que
ens hem tancat bastant contra-rellotge per enllestir-ho tot. Han estat
moltes hores de treball per arribar fins ací. Vàries pre-maquetes i
hores de discussions per triar el camí adequat.
- I a l'hora d'enregistrar i editar, ho heu fet com sempre?
-
Hem tornat als estudis RPM d'Almassera amb el nostre productor Jaume
Faraig. La veritat és que han estat uns dies una mica caòtics pel que fa
a organitzar a tanta gent com som, tants instruments, i a més els
col.laboradors i a Xepo que el teniem fent unes fotos magnifiques. A
pesar de tot estem molt contents del resultat i ens ho hem passat molt
bé per Almassera.
- Quina valoració general extraieu de la passada gira?
-
En la gira anterior vam notar un salt important pel que fa al públic que
ve als nostres concerts tant en nombre com en diversitat. Hem arribat
també a portar la nostra música a llocs llunyans com Croàcia, Txèquia i
Galícia i ens hem començat a consolidar a llocs com Castella i Euskal
Herria. La idea seria continuar el camí amb L'ultim heretge,
internacionalitzar el nostre missatge sense oblidar evidentment el
circuit propi dels Països Catalans.
- Com veieu els casos de corrupció política que esquitxen el país? I
el cas dels enderrocs del Cabanyal?
- Bé, sembla que va tot
lligat, la corrupció era totalment inherent a la destrucció del
territori, ací s'han venut tots, des dels polítics als llauradors. Ara
s'ha desunflat la bombolla i la situació en algunes comarques del País
Valencià és realment dramàtica, ningú posa damunt de la taula cap
projecte seriós per millorar l'economia i donar faena a la gent, sembla
que només estiguen esperant que tornen els temps de borratxera de fa uns
anys, com si no s'adonaren que el model de depredació està més que
desfasat. El cas del Cabanyal és ben paradigmàtic trobem empreses com
Cedesa que estan també ficades en tot l'embolic del Gürtel. De tota
manera veig més un interès polític i propagandístic del PP en aquest cas
que de benefici econòmic tenint en compte que la majoria dels projectes
especulatius del País han caigut per falta de rendibilitat, tot i això
per a ser rendible només fa falta que ho paguem entre tots com la visita
del Papa.
- Noteu la tendència general de declivi del mercat discogràfic
com a negoci i l'augment d'afluència i contractació del directe?
-
La veritat és que la crisi en el mercat discogràfic és una constant des
que vam començar a caminar, de fet no sé si ni tant sols hem arribat a
pagar les despeses de les gravacions amb tots els discos que hem venut.
Pel que fa als directes la veritat és que l'augment del circuit en
català que tots notàvem a principi de segle porta un parell d'anys
bastant aturat per la crisi econòmica general, nosaltres hem aconseguit
mantindre el tipus, però parlant amb altres grups hem notat que és del
tot evident que existeix un problema greu. Hi ha un debat pendent sobre
la supervivència de la música i de la cultura en general que ha d'anar
per força més enllà del trist paper de l'SGAE.
- En quin estat de salut veieu l'escena musical dels Països
Catalans a dia d'avui?
- L'estat de salut és més que bo pel que
fa a creativitat i diversitat, cada dia coneixem nous grups, i això per a
la gent que estem bastant posats en el tema és sempre gratificant. El
principal problema que veig és que pel que fa a infraestructures
culturals encara tenim dues velocitats, la de Barcelona i voltants i
tota la resta. Al País Valencià tenim gent i tenim bones idees, però ens
falta indústria, mitjans, poder polític, ens falta aconseguir que
València siga un pol d'atracció de la cultura catalana, competir amb
Barcelona amb condicions. Això seria magnific per a tos els Països
Catalans.
La gossa sorda / Fotos: MSF/Xepo W S
RXI, música compromesa
www.rxi.cat
info@rxi.cat