1902 Aldarulls universitaris contra la prohibició de l'ensenyament en català

1902 Aldarulls universitaris contra la prohibició de l'ensenyament en català

27/11/1902 Tal dia com avui

Tal dia com avui de 1902 es produiren importants aldarulls universitaris en contra del nou catecisme imposat per Madrid, que prohibia l'ensenyament en català.

A la Universitat de Barcelona hi hagué concentracions dels estudiants per expressar la disconformitat contra el decret de Romanones. Els estudiants enviaren telegrames de protesta al comte de Romanones en francès i anglès, ja que estava prohibit de fer-ho en català.

Al diari El Imparcial el 28 de novembre també es queixaren que els catalans utilitzessin altres llengües i va publicar:

«La bandera nacional insultada, el ejército nacional escarnecido, un canto de odio feroz convertido en himno regional, el más leve pretexto adoptado cual motivo poderoso de motín o de revuelta, una juventud a quien se está educando en el aborrecimiento a España, no deben arrancar de nuestros labios la menor protesta. (...)¿No son a cada choque mayor la violencia de allá, mayor aversión allí mostrada, mayores las ofensas de allí venidas? ¡Se necesita la musa del odio para tener la inspiración de redactar en inglés y en francés los insolentes telegramas de protesta dirigidos al Gobierno español!»