Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
Educació
Es recorden els 80 anys del Consell de l’Escola Nova Unificada, el CENU

Amb el CENU la pràctica pedagògica racionalista, el pensament crític, la coeducació i l’autogestió es van obrir camí en una xarxa única pública sota principis democràtics

08/08/2016 Educació

Aquests dies s'ha recordat el 80è aniversari de la creació del Consell de l’Escola Nova Unificada, el CENU, descrit com la "culminació d’un llarg procés de creació, experimentació i consolidació d’un moviment pedagògic."

Emili Cortavitarte, de la CGT, recordava aquesta experiència pedagògica amb l'article "A 80 anys del Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU), la gran obra educativa de la Revolució Social."

Aquesta institució va ser creada per decret de 27 de juliol de 1936 a Barcelona amb la finalitat d’iniciar una escola nova, única, gratuïta, laica, amb coeducació i en llengua catalana, inspirada en els principis racionalistes del treball i de la fraternitat humana.

El CENU es proposava de coordinar els serveis d’ensenyament de l’estat, de l’ajuntament de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya. Estava dirigit per quatre representants de la UGT (Federació de Treballadors de l’Ensenyament), quatre de la CNT (Sindicat de Professions Liberals), un de l’Escola Normal de la Generalitat, un de la Universitat Autònoma, un de la Universitat Industrial i un de Belles Arts. El comitè executiu era format per Joan Puig i Elias, Francesc Albert, Joan Hervàs i Miquel Escorihuela.

El 1936-37 elaborà el Pla General d’Ensenyament basat en l’ensenyament permanent en grups i en una distribució segons les capacitats i els interessos. També preveia que cada escola fos adscrita a una col·lectivitat de producció.

 Entre els anys 1936-37 les reformes en edificis expropiats possibilitaren l’escolarització de 50 000 nens. El 1937 hi havia matriculats 111 000 infants, dels quals 21 000 no pogueren ésser escolaritzats, bé que el CENU encarregà al Sindicat d’Arquitectes de Catalunya un projecte de 30 nous grups escolars. La mobilització progressiva dels mestres en 1937-38, però, representà un obstacle per aquesta experiència de nova pedagogia. Fou dissolt pel febrer del 1939.

Del no-res al Consell d’Escola Nova Unificada

Amb aquest títol Xavier Díez, de la USTEC, receperava el 2012 en un article aquesta memòria del CENU, destacant els antecedents d'aquesta experiència educativa i la magra situació de l'ensenyament en les classes populars durant el segle XIX i inici del XX:

"El CENU, a partir d’aquesta base de confederació d’escoles lliures, acabà de fet amb el problema de dèficits educatius acumulats que comportaven, com hem explicat anteriorment, que més d’un de cada tres nens en edat escolar no tingués escola, o que bona part de l’educació consistís en la repetició i memorització des de l’amenaça del càstig corporal. La pràctica pedagògica racionalista, el pensament crític, la coeducació i l’autogestió foren imposades a partir de la col·lectivització en una xarxa única pública sota principis democràtics. Això vol dir, i a partir del principi “cap nen sense escola, cap escola sense mestre”, la incautació dels centres religiosos i la conversió de bona part dels edificis eclesiàstics i de la gran burgesia catalana en edificis escolars d’accés universal, públic, gratuït, coeducatiu de sexes i classes socials i democràtic. Ideal que fou teixit al llarg de dècades d’iniciatives empreses per col·lectius de treballadors i treballadores que consideraven que una educació de qualitat, sota paràmetres democràtics i autogestionaris, era possible i necessària."

Valora
Rànquings
  1. L'empresari gironí Josep Campmajó s'exilia arran del cas Tsunami
  2. Sant Jordi era guerrer...
  3. Acte antirepressiu de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines (CACG)
  4. Agustí Barrera: "...el seu legalisme burocràtic no els va permetre entendre que una declaració d’independència és un acte revolucionari"
  5. La “proposició de llei per la qual es regula la llibertat educativa”, del PP i VOX, empeny cap a la irlandització del valencià
  6. La CUP–Defensem la Terra presenta la llista per les eleccions del 12 de maig per la demarcació de Girona, afirmant que surten a guanyar
  7. «Saps què? Que llegint aquest tros de diari...»
  8. Ortésia Cabrera serà la cap de llista de les Terres de l'Ebre per la CUP
  9. Els candidats de la CUP a comarques gironines proposen una transformació ferroviària de la mobilitat a la demarcació de Girona
  10. La FAVB diu no a la Fórmula 1 al passeig de Gràcia
Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2024 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid