Transport públic
1r Congrés en Defensa del Transport Públic per reivindicar un gir radical en les actuals polítiques

Convocat per Organitzacions, plataformes i usuàries de tot Catalunya

20/03/2015 Drets i Llibertats

El proper dia 11 d'abril se celebrarà el 1r Congrés en Defensa del Transport Públic amb els objectius d'aglutinar, unificar i amplificar les lluites reivindicatives –laborals, socials, veïnals i ecologistes–, i també construir un nou model de transport públic per a tothom. El transport públic és un dels pilars fonamentals per a una societat justa i equitativa, i una prioritat urgent davant l'actual crisi social, energètica i ambiental.

Les polítiques dels successius governs municipals, de la Generalitat de Catalunya i del Govern espanyol no han afavorit el transport públic ni han fomentat un model de mobilitat social i sostenible. És més, han anat en direcció contrària, sempre promovent l’ús del vehicle privat (infraestructures viàries, peatges a l’ombra, subvencions directes a la compra, descomptes en les autopistes, etc.). Mentrestant, la promoció del transport públic es veu contínuament atacada, entre d’altres, per l’encariment dels preus, la supressió d’infraestructures, rutes i horaris de trens i autobusos (abandonament de l’R-3 o l’anunci de supressió de la línia urbana de ferrocarril a Salou i Cambrils…), l’empitjorament generalitzat de les condicions de la mobilitat, la manca d'accessibilitat, les privatitzacions (per exemple, la T-Mobilitat) o la no aprovació d’una llei de finançament del transport públic, pendent des del 2004 d’acord amb la Llei 9/2003 de la mobilitat.

En aquest marc, es convoca el 1r Congrés en Defensa del Transport Públic de Catalunya, que tindrà lloc el proper 11 d’abril del 2015 a l’Ateneu l’Harmonia de Sant Andreu (Recinte Fabra i Coats, carrer de Sant Adrià, 20 –Barcelona–). En aquest Congrés participaran usuàries, tècniques, ecologistes i expertes del transport públic, i s’abordaran propostes i estratègies d’acció en tres eixos principals:

1. Tarifes i finançament del transport públic.
2. Serveis de transport públic (subdividit en: 2.1. Zona 1 - Àrea metropolitana de Barcelona, i 2.2. Interurbà/Rodalies/Regionals/Internacional).
3. Model de gestió pública i participació ciutadana (opacitat, corrupció, privatitzacions, T-Mobilitat i espais de participació).

Atesa l’amplitud de les metes a assolir, el Congrés pretén posar en comú les lluites i accions al carrer per fer visibles les reivindicacions, i treballa per generar propostes i alternatives confluents per tal de garantir el dret universal a la mobilitat, entès com un servei públic de gestió directa que garanteixi: l’accessibilitat social, territorial i per a les persones amb discapacitat; la seguretat, i el respecte al medi natural i la salut de les persones.

Per això, es duran a terme les accions necessàries per tal que els acords assolits entre les assistents al Congrés siguin inclosos en les agendes polítiques de tots els actors en el territori català.