Accepto Aquest lloc web utilitza galetes -pròpies i de tercers- per recopilar informació estadística sobre la navegació i per mostrar publicitat. Per més informació, consulta el nostre avís legal.
CiU, PSC i PP s'uneixen per impedir que la ILP sobre els transgènics es debati al Parlament

 CiU, PSC i PPC s'han unit aquest dijous al Parlament per tirar endavant les esmenes a la totalitat a la Proposició de llei per a la prohibició del cultiu de productes agrícoles modificats genèticament. (Veure vídeos) S'ha evitat així que la Iniciativa Legislativa Popular de la plataforma Som lo que Sembrem superi el seu primer tràmit i es debati al Parlament. ERC, ICV-EUiA i el Grup Mixt han votat a favor de que segueixi la seva tramitació. El vot ha estat secret i el resultat ha estat 95 vots a favor de les esmenes a la totalitat, 35 vots en contra i una abstenció. El membre de la plataforma Som lo que Sembrem, Alexis Inglada, ha acusat el Govern de deixar-se portar 'massa vegada per interessos econòmics'. Debat parlamentari ILP transgènics -Llibertat.cat

02/07/2009 16:31 Política
La plataforma alerta en el text dels possibles riscos sanitaris i ambientals dels aliments i cultius modificats genèticament, demana que se'n prohibeixi el cultiu i que Catalunya es declari territori lliure de conreus transgènics. A més, el text de la proposta demana que s'inclogui l'obligació, a qui comercialitzi aquest tipus de productes, d'identificar-los en l'etiquetatge com a productes que contenen organismes modificats genèticament. La proposta també sol·licita que el Govern obri una línia d'investigació i treball sobre els efectes dels organismes modificats genèticament en la salut humana, els ecosistemes, la biodiversitat i l'àmbit socioeconòmic, i estableix sancions per als qui incompleixin el contingut del projecte de llei.

'Tot això ha passat amb la baixada de braços del Govern, que enlloc de vetllar per la ciutadania es deixa portar massa vegada per interessos econòmics o si més no per no entorpir-los', ha indicat Inglada durant la seva intervenció al Parlament. 'Sembla que enlloc de governar el poble o facin per un grapat d'empreses', ha destacat.

'Ens han titllat de tot com d'antisistemes', ha lamentat 'D'antisistema res de res, un pagès de Boldú antisistema?', ha preguntat. 'Hem utilitzat les regles de joc que ens han donat i amb entusiasme hem portat les 50.000 signatures i si n'haguessin demanat 100.000 també ho haguéssim fet i demanem el debat tranquil i serè que ha fet Europa i demanem un debat seriós i rigorós', ha manifestat. En concret, es van validar 69.043 signatures de suport de les 105.896 signatures que els seus impulsors havien presentat.

Inglada ha explicat que la seva proposició de llei se centra en la prohibició del conreu, l'etiquetatge, la denominació lliure de transgènics i una moratòria del desenvolupament d'investigacions mentre es fa la investigació dels efectes a llarg termini dels transgènics'. 'No ens hem begut els enteniments, no estem bojos, ni volem debatre res que no s'hagi legislat a mitja Europa', ha afegit. 'A finals d'any tindré un fill i faré tot el que pugui perquè pugui viure en un món millor amb una alimentació sana i ecològica', ha indicat. 'Els hi demano que votin en consciència i deixin fer el debat de país', ha dit, al temps que ha acabat el seu discurs amb aplaudiments per part d'alguns parlamentaris, excepte de CiU, PSC i PPC.

Josep Grau, de CiU, ha manifestat que el seu grup estava en contra de la iniciativa perquè 'és il·legal impedir el cultiu, es coarta la llibertat dels pagesos per decidir quina agricultura volen produir a casa seva i redueix les opcions d'una agricultura sostenible'. 'Declarar un territori lliure de transgènics no té cap valor jurídic ni tindria cap efecte pràctic atesa la jurisprudència sobre el tema', ha afegit Grau.

Caterina Mieras, del PSC, ha apostat per 'un model agrari fonamentat amb la producció d'aliments de qualitat, segurs i saludables, un model respectuós amb el medi ambient i que concili diferents formes de conreus existents'. 'Cal garantir una adequada coexistència de conreus, la protecció d'unes i altres varietats, però no prohibir-les', ha remarcat. 'Hem de fer el debat sense demagògia, superficialitat o parcialitat i cal fer-lo amb realisme i rigor i màxima objectivitat amb amplitud de mires', ha dit Mieras. 'La nostre responsabilitat', ha assenyalat, 'és que tots els ciutadans accedeixin de forma equitativa als avenços tecnològics i als seus fruits i elaborar normatives que controlin els eventuals riscos'.

Per la seva part, Joan Bartomeu, del PPC, ha destacat que el seu partit ha presentat un esmena a la totalitat perquè 'són moltes les contradiccions que es presenten a la proposta que no respecta la normativa europea, de l'Estat i de Catalunya i proposa mesures sense tenir en compte les necessitats dels pagesos'.

ERC i ICV-EUiA demanen que hi hagi debat

Per contra, ERC, ICV-EUiA i el Grup Mixt s'han mostrat contrari a les esmenes a la totalitat de CiU, PSC i PPC perquè la iniciativa pugui ser així debatuda al Parlament en Comissió. El parlamentari republicà Carmel Mòdol ha declarat que el grup d'ERC, tot i que hi haurà vot secret, manifesta ja el seu suport a la promoció de la ILP. Així mateix, els hi ha demanat a CiU, PSC i PPC que retirin les seves esmenes a la totalitat perquè el debat continuï, sense recances.

Francesc Pané, d'ICV-EUiA, ha declarat que els transgènics 'potser no són les llavors del diable, però són diabòlics'. 'Són la força del costat obscur, la màscara negra que oculta en un rostre assedegat de guanys i uns ulls que no tenen compassió', ha destacat. Pané ha apuntat que el seu partit vol parlar responsablement sobre la ILP. 'Els transgènics avancen despresa i alguns' dels parlamentaris 'massa lentament'.

Mentre, Antonio Robles, del Grup Mixt, ha anunciat que el seu partit votaria en contra de les esmenes a la totalitat i ha destacat que s'han d'atendre iniciatives d'aquest tipus perquè 'poden avisar de perills que en un moment determinats d'interessos econòmics o polítics no se'ls hi doni acollida'.

Concentració davant del Parlament

Unes 150 persones de la plataforma «Som lo que sembrem» s'han manifestat avui davant el Parlament de Catalunya en protesta per les esmenes a la totalitat presentades per CiU, PSC-CpC i PP a la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) sobre transgènics.

El Parlament debat avui la proposició de llei per a la prohibició del cultiu de productes agrícoles modificats genèticament, que arriba a la cambra catalana amb esmenes a la totalitat dels grups parlamentaris de socialistes, populars i convergents.

Amb el rebuig d'aquests tres grups a la proposició sorgida de la voluntat popular s'evitarà que es constitueixi la comissió encarregada d'elaborar un projecte de llei.

Els activistes s'han manifestat davant la cambra catalana repartint aliments lliures de transgènics i amb crits de "Salut, democràcia i bons aliments", davant un ampli dispositiu policial dels Mossos d'Esquadra.

Els membres de "Som lo que sembrem" van començar el dia 28 de juny passat les seves accions al Parlament amb una manifestació perquè es retiressin les esmenes a la totalitat.

A més, sis dels seus activistes van començar una vaga de fam per aquest motiu, i segons que ha declarat una de les promotores de "Som lo que sembrem" els vaguistes segueixen amb la seva activitat allotjats en una caravana a uns 50 metres del Parlament.Al mateix temps que es portava a terme aquest debat a l'interior de l'hemicicle, a l'exterior del Parlament més de 150 persones de la plataforma Som lo que Sembrem es concentraven i rebien als representants del Govern amb crits de 'Salut, democràcia i bons aliments'. De fet, alguns dels representants també han cridat aquest lema després de la votació de la ILP a l'interior de l'hemicicle. Sis activistes antitransgènics van advertir aquest dimecres que es plantejaven impugnar el ple, en el qual s'ha portat a terme el debat de totalitat de la ILP si no els donaven dret a rèplica després de la intervenció dels grups parlamentaris. De fet, el president del Parlament, Ernest Benach, ha deixat clar en l'inici del debat, fent referència al reglament del Parlament, que els representants que proposaven la iniciativa no tenien dret a rèplica.

 

Per saber-ne més:

Recuperen les varietats vegetals dels avantpassats 3cat24

Avui el Parlament decideix si debat la ILP sobre els transgènics Llibertat.cat

 

Segueix-nos
Subscriu-te al butlletí
(cc) 2006 - 2026 · Comitium Suite · Dissenyat per Fuksia · Equip de Llibertat.cat - Avís legal - correu@llibertat.cat · XHTML vàlid